9 mei 2023 is voortaan een zwarte dag in de Tilburgse biergeschiedenis. Een van de meest innovatieve brouwers vraagt faillissement aan. De brouwer die bekend werd met bier-in-blik en oer-Tilburgse biernamen als ‘Schôon Mèdje’, ‘Hoppakee’ en ‘Grôote Kwèèk’ sloot zijn deuren. KraftBier is niet meer.
Het bericht werd driftig gedeeld op die tweede dinsdag van mei. ‘Tilburgse brouwerij KraftBier failliet, ondanks drie ton crowdfunding’, kopten de kranten. ‘Te weinig marge en te hoge kosten’ aldus Rob van den Meijdenberg, brouwer en eigenaar van KraftBier. Acht jaar streed hij - naar nu blijkt tevergeefs - om zijn merk in de markt te zetten. Aanvankelijk leek dat te lukken maar de laatste jaren waren minder. Stijgende graanprijzen, gedoe met statiegeld een naderende accijnsverhoging deden hem de das om. Begin mei sprak ik Rob nog. Zwaar emotioneel en niet goed wetend hoe zijn avontuur zou eindigen. Dat lijkt nu wel duidelijk helaas.
Ook mijn oproep, twee weken geleden op deze plek in de krant, om voortaan te kiezen voor Tilburgs bier, is met de kennis van nu achterhaald. Vorig jaar had Rob nog grote toekomstplannen. Hij wilde een horecagedeelte toevoegen aan zijn opslagdepot bij Fabriek 59. Zijn droom was om een bier te brouwen waar de mensen echt niet omheen konden. Het mocht niet zo zijn.
Waar ik nu zo bang voor ben, is dat dit een voorbode is van wat misschien wel komen gaat. Dat de kleine brouwers opnieuw het onderspit delven. Dat ze verdwijnen door faillissementen of dat ze worden overgenomen door de grote brouwers. Iets wat natuurlijk alweer een hele tijd gaande is. Zo heeft Heineken de Texelse brouwerij opgeslokt en heeft Bavaria brouwerij De Molen ingelijfd. Leuke brouwerijen met originele concepten. In de jaren twintig van de vorige eeuw was de lobby van de grote jongens al te machtig voor de kleintjes, evenals bij meerdere overheidsbesluiten in de eeuwen daarvoor. L’histoire se répète.
Reageren: info@theovanetten.nl