Wie weleens met de trein gaat, weet dat dat vaak wél en soms niet goed gaat. Vertragingen! Een trein die onverhoopt ‘niet rijdt’, zoals dat heet op de borden. Wisselstoringen. Kapotte bovenleidingen. Technisch mankement of zelfs: kapotte trein! Vervelend! Maar in de toekomst zou dat minder moeten worden, want er komen meer technici bij de NS om de treinen te repareren. Echte treintechneuten. Uit de Techniekfabriek!

Door Gerard Sanberg

Heel veel mensen uit de regio Tilburg hebben jarenlang hun werk verricht in de werkplaats van de spoorwegen: D’n Atelier. Juist, waar nu de spoorzone is. Voor de NS is dat vergane glorie, maar een paar kilometer naar het westen, in Berkel-Enschot, staat inmiddels een nieuwe NS-werkplaats: het Componentenbedrijf. Daar gaat komend schooljaar de nieuwe opleiding voor treintechneuten van start.

Werken en leren combineren

Arnaud Plaizier (31 jaar, Berkel-Enschot) is zo’n potentiële treintechneut. Hij zit in het eerste jaar van de opleiding maar nu moet hij helemaal naar Amsterdam voor school. Das een eind weg, dus dat die opleiding komend schooljaar ook hier gegeven gaat worden, komt hem prima uit: “Lekker dichtbij.” Hij gaat nu nog full time naar school in dit eerste jaar. Het tweede jaar is een zogenaamd BBL-traject: dan worden werken en leren gecombineerd.

Theorie en praktijk

In het Componentenbedrijf is een enorme ruimte vrijgemaakt voor de Techniekfabriek. De theorielessen worden hier straks gegeven in het zicht van de praktijk. Bij de officiële opening kijkt Arnaud nieuwsgierig rond. Mooi! Heeft hij al aan treinen gesleuteld? “Ja! Tijdens de stageweken.” En, wat vond hij ervan? “Mooi werk. Dat is echt mijn ambitie, aan treinen sleutelen.”

Stroomafnemers onder hoogspanning

Met zijn 31 jaar komt hij natuurlijk niet recht van school? “Nee, ik heb van alles gedaan. Productiewerk en in de logistiek. Maar dit trekt mij. Die harde techniek is nieuw voor me maar het heeft iets! Het maakt indruk.” Wat bijvoorbeeld? “Ik heb aan de stroomafnemers gewerkt. Die dingen bovenop de trein, die contact maken met de rijdraad. Dat is mooi werk. Dat je weet hier komt hoogspanning op.”

Spijkerbroek in de wc

Als het gezelschap na de officiële opening samen met Arnoud het Componentenbedrijf bekijkt, komt er een verrassend antwoord op de vraag wat nu eigenlijk het meest kapot gaat in de trein: “De wc! Ja, daar staat u van te kijken he? En het is niet dat die wc’s nou zo slecht zijn, maar het is niet te geloven wat mensen er allemaal in proppen. Hele spijkerbroeken halen we eruit!”

Jongens en meiden

Bij het Componentenbedrijf werken ongeveer 300 mensen, mannen en vrouwen. “Dat geldt ook voor de opleiding”, zegt ROC-directeur Cees van Gerwen. “De eerste groep in de Techniekfabriek begint in september en zal uit zo’n 20 studenten bestaan. Jongens én meiden. En aanmelden kan nog”, voegt hij er gauw aan toe.