Is Sanne al vliegtuigmonteur, zoals de chapeaukop hierboven beweert? Nou, bijna. Ze zit in het vierde jaar van de opleiding en ja, ze is vol vertrouwen dat dat gaat lukken. Dat vierde jaar is het stagejaar. Sanne loopt haar stage bij Rijnmond Air Services op Rotterdam Airport. Dat bedrijf heeft haar inmiddels een vast contract aangeboden dus ook zij vertrouwen op de goede afloop. Hoe komt dat zo?

Door Gerard Sanberg

In de hangar op Stappegoor staat de muziek lekker hard terwijl studenten vliegtuigtechniek aan de helikopter (een Alouette), het personentoestel (een Cessna), of aan losse vliegtuigmotoren sleutelen. Voor het gesprek mogen we het glazen lerarenhok gebruiken, daar is het opgeruimd en rustig.

Klaar met de boeken

Waarom vliegtuigmonteur? Sanne (21 jaar, woont bij haar ouders thuis): “Nou, ik vond het altijd fascinerend: hoe blijft zo’n zwaar ding vol passagiers in de lucht? Waarom valt het niet naar beneden? Dat hield me wel bezig. En na de havo wilde ik iets praktisch doen, ik was helemaal klaar met al die boeken. Dus werd het dit...” Dit is de mbo-opleiding tot vliegtuigmonteur van niveau vier op het ROC op Stappegoor.

Lastige coronajaren

Na de havo naar het mbo, dat is niet zo’n gebruikelijke route, toch? Sanne: “Nee, dat klopt, maar ik heb bewust gekozen voor een praktische opleiding. Al die boeken! Daar had ik het wel mee gehad. En hier had ik wel veel profijt van mijn havo. Er komt best veel wis- en natuurkunde kijken bij aerodynamica en dat ging mij makkelijk af.” Evengoed, voegt Sanne er aan toe, waren de coronajaren lastig.

Enige vrouw tussen mannen?

Als we de hangar inkijken zien we voornamelijk mannen/jongens aan de slag. Is dat een ding, als vrouw tussen allemaal mannen? “Nee hoor, helemaal niet. Trouwens, hier op school verandert het wel, er zitten meer meiden in de klas hoor. Bij Rijnmond Air Services ben ik wel de enige vrouw in de hangar, maar dat is helemaal geen punt. Echt niet. Je moet gewoon je werk goed doen.”

Birdstrike!

De luchtvaart is een internationale tak van sport: niet alles speelt zich af in de hangar. “Als bijvoorbeeld een klant een birdstrike krijgt, dat er vogels in de motor vliegen, dan moet je als monteur daar naartoe. Dat kan overal ter wereld zijn! Dat is cool, zo op pad gaan.” Maar zover is het nog niet. Eerst moet Sanne haar diploma halen en haar Part66-licentie – een internationaal erkende licentie om aan bepaalde toestellen te mogen sleutelen.

Excellente mbo’er

In de loop van haar opleiding heeft Sanne zich duidelijk onderscheiden, vandaar dat iedereen zo overtuigd is van de goede afloop. Ze is door het Nederlands Luchtvaart Fonds gekozen tot excellente mbo’er: “Een hele eer. Op een officiële galabijeenkomst bij Schiphol kreeg ik die onderscheiding van astronaut Andre Kuipers! Dat was gaaf!”