De 22-jarige Tilburger Wytze de Vries deed het profiel Natuur en Techniek aan het Theresialyceum (“Leuke school, prima tijd gehad daar”) en ging vervolgens in Eindhoven studeren, aan de TU. Automotive Technology, hij heeft onlangs zijn bachelor gehaald en het afgelopen jaar heeft hij besteed aan InMotion, een project van zeventien studenten met als doel het laden van elektrische auto’s net zo lang te laten duren als het tanken van brandstof-auto’s. Net zo lang? Correctie: net zo kórt dus.
Door Gerard Sanberg
Wytze: “We zijn lang bezig geweest met ontwerpen, nu gaan we de zaak in elkaar zetten. In onze garage/werkplaats op de Automotive Campus. We maken bijna alles zelf, maar soms heb je hulp nodig, dan werken we samen met partner-bedrijven. Voor het lassen van de structuur van het accu-pakket bijvoorbeeld.”
Vijf uur opladen
Wytse heeft ook een tijdje aan zelfrijdende auto’s gewerkt (“Dat duurt nog even, voordat je zoiets op de weg ziet”) en InMotion aan auto’s op biobrandstof: “Maar we zagen dat de infrastructuur richting elektrische auto’s ging. Dat is milieutechnisch ook beter.” Het team had een elektrische raceauto op de baan, maar het probleem was de laadtijd. “Als je drie ronden racet heb je een paar uur nodig om op te laden. Dat is natuurlijk geen doen.”
Ze gingen dus aan de slag met het verkorten van de laadtijd, wat niet alleen bij races van belang is maar ook gewoon, in de dagelijkse praktijk. Wytze: “We hebben een bestaand chassis gebruikt en daar een accu-pakket ingebouwd. De laadtijd hebben we kunnen verkorten van 25 minuten naar 12. Dat is mooi, maar we geloven dat het nog sneller kan.”
Laden = tanken
Het doel van het project was om de laadtijd net zo lang te laten duren als de tanktijd, dus dat de automobilist laden niet meer ervaart als tijdverlies. Je moet tenslotte ook regelmatig tanken. Wytze: “Je bewijst zoiets in de praktijk met endurance-races, dus een race over lange afstand. Je wilt zo weinig mogelijk tijd verliezen met laden. Nou, nu zitten we onder de vier minuten dus dat begint er op te lijken.”
Een haak aan je borst
Na het interview moet Wytze er vandoor: “Vandaag sluit ik het batterymanagement-systeem aan, zeg maar het computersysteem achter de accu. Hijs ik me in een hoogspanningspak, want veiligheid is belangrijk.” Een hoogspanningspak? Leg uit! “Nou, met hoogspanning moet je voorzichtig zijn. Dikke rubberen handschoenen, die kunnen 1000 volt hebben. Een vuurvast pak. Een helm met gezichtsbescherming. En een haak aan je borst om je aan weg te trekken.” Weg te trekken? “Ja, als je onder spanning komt verkramp je dus je kunt niet meer loslaten. Er staat iemand achter je en die trekt je dan los en weg, aan een kabel.” Heftig!
Donderdag 13 juli heeft InMotion het resultaat gepresenteerd tijdens een publiciteitsbijeenkomst. Met pers en publiek erbij om te laten zien dat het op den duur haalbaar is, laadtijd = tanktijd.