Wanneer je een tweedehands auto koopt bij een garage en deze vertoont na verloop van tijd mankementen, is het van belang om te weten dat je een wettelijke garantie hebt. De wettelijke garantietermijn is twaalf maanden. Dit betekent dat de verkoper een jaar lang verantwoordelijk is voor het oplossen van problemen met je auto en moet hij bijvoorbeeld reparaties kosteloos uitvoeren. En als reparatie niet mogelijk is, moet de koop eventueel worden ontbonden. De auto en het aankoopbedrag wisselen dan weer van eigenaar.

Geen garantie? Onzin!

Regelmatig beweren verkopers dat er geen garantie is afgesproken. Juridische onzin. De wettelijke garantie termijn kan niet worden uitgesloten en geldt voor elke koopovereenkomst die je als consument sluit met een bedrijf. Als het gekochte product binnen één jaar na aankoop problemen vertoont, is het aan de verkoper dit probleem op te lossen. De wettelijke garantie biedt je als consument dus een belangrijke bescherming tegen vervelende verkopers. Je recht op een eerlijke behandeling kun je afdwingen, zonodig bij de rechter. Uiteraard geldt de wettelijke garantie niet ingeval van normale slijtage of bij schade veroorzaakt door onjuist gebruik of verwaarlozing.

Overleg

Krijg je problemen met je aankoop, neem dan eerst contact op met de verkoper en probeer in onderling overleg tot een regeling te komen. Wijs hem in ieder geval op de wettelijke garantietermijn en leg hem uit dat hij gewoon volgens de wet verplicht is het probleem op te lossen. Lukt dat niet, schakel dan juridische hulp in. Wacht daar niet te lang mee. De (wettelijke) garantietermijn loopt immers door. En tot slot: soms is de garantietermijn zelfs langer dan een jaar. Bij nieuwe producten is dat vaak in de voorwaarden opgenomen.

mr. Anna van Tol - Macharoblishvili

Advocatencollectief Tilburg

Korenbloemstraat 86

www.advocatencollectieftilburg.nl

(dagelijks kosteloos spreekuur)