Door John Geerts/Tilburgers.nl
We zien hier het hoofdgebouw en kantoor van stoomververij en chemische wasserij De Regenboog, genomen in 1986. Het gebouw stond naast de watertoren op de hoek van De Regenboogstraat en de Bredaseweg. Het hele complex liep van de Bredaseweg helemaal tot aan de huidige Taxusstraat.
Op 1 januari 1891 richtten Henricus Janssen, August Janssen en Daniël Bierens, de ververij Janssen & Bierens op. In 1898 veranderde de naam in De Regenboog, stoomververij en chemische wasserij, toen nog als wasscherij geschreven. Medeoprichter Bierens, van huis uit verver, overleed reeds in 1900. De grote bloei van het bedrijf maakte hij niet mee. In 1903 ontving het bedrijf al het predicaat hofleverancier. In 1908 werd de eerste stoommachine van 50 pk geplaatst.
Hoogtepunt
In 1918 werd de eerste winkel geopend in de Nieuwlandstraat, later kwam er nog een tweede winkel in de Stationsstraat. In totaal zijn er in de loop der jaren vierentwintig winkels geopend, waaronder drie filialen in Amsterdam, en beschikte het bedrijf over vijftien vrachtwagens. Op het hoogtepunt telde het bedrijf 650 personeelsleden. In 1940 waren er nog maar 400 werknemers over. In 1961 fuseerde De Regenboog met Palthe, een bedrijf dat al sinds 1873 actief is met stomerijen\.
Stankboek
De Regenboog zorgde naast werkgelegenheid ook voor veel overlast voor de bewoners. In 1977 publiceerde bewonerscomité De Regenboog het stankboek oftewel: de overlast van de Regenboog in geuren en kleuren aan. Het negentiende eeuwse fabrieksconcept paste niet meer in de woonwijk. Regenboog-Palthe ging in 1993 failliet, mede vanwege de hoge kosten om de vervuilde terreinen van De Regenboog te saneren.
Op dinsdag 2 juli 1993 werden de schoorsteen en de watertoren, staande op het terrein van de Regenboog aan de Bredaseweg opgeblazen. Op verzoek van de firma’s Van Hees Tilburg en Van Casteren b.v. die de sloop uitvoerden, gebeurde dat door een druk op de knop door burgemeester Brokx. Voor de veiligheid was de Regenboogstraat tot het Watertorenplein afgesloten voor doorgaand verkeer. Het publiek dat de gebeurtenis mee wilde maken, moest plaatsnemen op een vrijgemaakte ruimte op het terrein, bereikbaar vanaf de Bredaseweg.
Later zijn er op het complex huizen gebouwd en ook het Regenboogpark bij de Cypresstraat. Het gedeelte van de straat waar de fabriek stond heet nu Regenboogstraat.