Door John Geerts/Tilburgers.nl

21 april 1977. Op de foto zie je een grote groep fietsers die samen zijn gekomen om het nieuwe Rode Fietspad in Tilburg te openen, waaronder ook minister Westerterp, maar die is op deze foto niet zichtbaar. Er zijn veel fietsers met een speciale muts. Dat zijn de wielrenners van WielerTourClub De Door(en)trappers. Ze zijn vernoemd naar oprichter Frans van Dooren. In 1976 begon hij met een aantal gasten tochten te fietsen vanaf zijn café De Noordhoek in de Boomstraat.

Uitverkoren

Op de achtergrond is het fietspad zichtbaar naast de Spoorbrug over de Ringbaan Oost. Deze fietsbrug is toen nieuw aangelegd, evenals het fietsviaduct over het Wilhelminakanaal. Daarnaast kreeg de fietsverbinding van west naar oost ook nog een fietstunnel onder de Ringbaan West. De route liep van de Universiteit tot de aansluiting met het fietspad naar Oisterwijk aan de Kanaaldijk, waarvoor ook de Gemeente Oisterwijk extra subsidie kreeg. Het was een demonstratie-fietsroute, en samen met Den Haag was Tilburg uitverkoren om een fietsroute aan te leggen. Het rijk stelde daarvoor maar liefst 15 miljoen gulden beschikbaar. Gecorrigeerd voor inflatie is dat nu 22,4 miljoen euro.

Dagblad Het Parool schreef destijds. “De demonstratiefietsroute ligt er nu en voldoet volgens het gemeentebestuur aan vele eisen. Er wordt zoveel mogelijk voorrang aan fietsers gegeven op kruispunten en bij verkeerslichtenregelingen en de fietser ondervindt minimale hinder van het autoverkeer. De route, 4,5 km lang, heeft 15 miljoen gekost. Wethouder F. Mannaerts van de CDA-fractie in Tilburg: “Over het tracé was geen inspraak mogelijk. Het plan moest snel gemaakt worden, wilden we voor de honderd procent subsidie in aanmerking komen. Ga je praten, dan verval je in eindeloos geklets en komt er niets van terecht. Dat er mensen zijn die zeggen dat een noord-zuidroute beter geweest was dan een oost-westroute, is nonsens. Bij de noord-zuidroute hadden we het Wilhelminakanaal moeten kruisen en hadden de fietsers een kilometer moeten omrijden. Dat hadden ze nooit gedaan. Daarbij komt nog dat de route moest aansluiten op een omliggende gemeente, zoals Oisterwijk”, aldus de wethouder, die verder zegt van inspraak niet zo’n hoge hoed op te hebben.”

Hoog tempo

Ir P. Hamelijnck van Rijkswaterstaat is voor de plannen in Tilburg grotendeels verantwoordelijk. Hij vertelde in het Parool van 22 april 1977: “Tilburg kende al een algemeen beleidsplan voor het zwakkere verkeer. Bij het demonstratieproject moesten we in hoog tempo iets creëren dat nieuwe ideeën geeft, een voorbeeld is waarmee nieuw geld gecreëerd kan worden voor andere gemeenten. Voor het demonstratie-fietspad zijn in Tilburg twee bruggen en een tunnel gebouwd, zijn er verschillen in wegniveaus, werd er veel groen en zijn tientallen verkeersregelingen aangebracht, welke laatste alleen al 3,5 miljoen gulden hebben gekost.”