Zo’n honderdvijftig leerkrachten, medewerkers buitenschoolse opvangen en ander onderwijspersoneel in Tilburg Zuid-West moesten hun kinderen na de herfstvakantie nog één dagje langer missen. Ze gaven maandag 23 oktober hun pedagogische kennis in het Willem II Stadion een boost tijdens een leerzame bijeenkomst. De samenwerkende scholen en kinderopvangcentra gaven hun medewerkers extra kennis en handvatten om het gedrag van hun kinderen beter te snappen. Of, om in onderwijsjargon te spreken: ‘achter het gedrag te kijken’.
Door Justin Stolwijk
De samenwerking tussen de scholen en kinderopvang is bedoeld om ervoor te zorgen dat alle kinderen in Tilburg Zuid-West het onderwijs en de aandacht krijgen die ze nodig hebben, zonder daarvoor naar een school of kinderopvang buiten de wijk te moeten. Om dat voor elkaar te krijgen, werken scholen en kinderopvangcentra in de wijk Tilburg Zuid-West samen binnen het programma ‘In de buurt gebeurt het’. Eén van de initiatieven is een dag waarop medewerkers van scholen en kinderopvang kennis opdoen over hoe ze het gedrag van kinderen beter kunnen begrijpen.
Focus
De onderwerpen van de workshops, inspiratiesessies en lezingen waren onder meer autisme, trauma’s, ouders en taalachterstanden. De focus lag op het leren ’achter het gedrag van kinderen te kijken’. Gedrag is wat kinderopvang- en onderwijsmedewerkers dagelijks zien. Gelukkig vaak fijn gedrag, maar soms ook negatief of zelf problematisch. Door te begrijpen waar dat gedrag vandaan komt, kunnen de professionals Tilburgse kinderen beter helpen. Én ervoor zorgen dat hun ouders minder snel voor een andere school buiten de wijk moeten kiezen.
Met die verse kennis kunnen onderwijsprofessionals en pedagogisch professionals ‘hun’ kinderen beter geven wat ze nodig hebben. Zo proberen ze te voorkomen dat ouders uiteindelijk een andere school voor hun kind kiezen, in een andere wijk. Voorzitter van ‘In de buurt gebeurt het’ Zuid-West en directeur van basisschool de Borne, Norman de Langen, legt uit waarom dat belangrijk is. “Behalve leren rekenen en schrijven, leren kinderen zich op school ook sociaal en emotioneel ontwikkelen. Die skills gebruiken kinderen vooral ook als ze na school met vriendjes afspreken. Als je buiten de wijk naar school gaat, en je komt na een schooldag terug in een wijk waar jouw vriendjes niet wonen, dan is dat lastig afspreken.”
Wijkgerichte aanpak
Met een wijkgerichte aanpak kunnen scholen ook beter inspelen op behoeften en uitdagingen die in die specifieke wijk voorkomen. “In Tilburg Noord zijn er coaches die ondersteuning geven aan kinderen die Nederlands niet als eerste taal hebben”, geeft Norman als voorbeeld. “In de Blaak speelt dat probleem bijvoorbeeld niet. Door per wijk samen te werken, kun je veel gerichter werken.”
De samenwerking in de buurt levert ook organisatorische voordelen op. Simpel gezegd: samen kunnen scholen meer. De Langen: “We hebben bijvoorbeeld een peergroep voor hoogbegaafde kinderen. Dat is voor een school moeilijk om zelfstandig te doen. Er zijn vaak te weinig leerlingen om een klas te vullen. In onze samenwerking zijn alle Tilburgse schoolbesturen vertegenwoordigd. Zo kunnen we met meerdere scholen wél een klas vullen om hoogbegaafde kinderen te geven wat ze nodig hebben.”
Zo zijn er verschillende uitdagingen waar scholen en kinderopvangcentra met samenwerking in de wijk een antwoord op vinden. Mét een upgrade aan kennis na de leerzame dag in het Willem II Stadion.