Brommerclubjes, je komt ze steeds vaker tegen in het buitengebied. Vooral in de zomer hoor je het tweetaktgeluid van weleer al van verre naderen. Even later pruttelen de Zündapps, Kreidlers, Puchs, Sparta’s, Honda’s en Mobylettes je voorbij.

Door Theo van Etten

Jeroen Somers is een van hen. In het dagelijks leven runt hij in Tilburg-Noord een autohandel; zijn vrije tijd steekt hij in het opknappen van oude brommers. Niet alleen de bekende merken als Zündapp, Puch en Kreidler. Jeroen valt vooral voor exotische types. ”Als er maar veel ijzer aan zit.”

Vloeken

Zijn hobby is pas een jaar oud, maar inmiddels heeft hij samen met zijn maat een heuse brommerclub opgericht, Straatschorem genaamd. Een Facebookpagina was het logische vervolg, bijna honderd brommerliefhebbers schreven zich al in. Jeroens neef Ed is ook lid van Straatschorem: ”Nu ik iets meer te besteden heb dan vroeger, kon ik de Kreidler Florett kopen die ik als zestienjarige niet kon betalen,” zegt hij. En: ”De club is een gemêleerd gezelschap van alle leeftijden en achtergronden. Ons jongste lid is 24 en ome Kees van 82 is de oudste. Maar als we op pad gaan, zijn we gewoon allemaal bromfietsliefhebbers. Als er weer eens iets kapotgaat, dan vloeken we allemaal even hard.”

Sparta

Enigszins gelimiteerd is het lidmaatschap wel. ”De brommers moeten van voor 1990 zijn. Anders krijg je al dat plastic en daar doen we niet aan mee,” zegt Jeroen. Hij en zijn vrouw rijden beiden een Sparta uit 1959. Hij vertelt hoe hij eraan kwam: ”Een 88-jarige oud-metselaar had ooit een muur gebouwd voor een klant. Toen die niet wilde betalen, had hij diens brommer mee naar huis genomen. Omdat zijn factuur destijds 1200 gulden bedroeg, mocht ik die Sparta nu voor datzelfde bedrag in euro’s overnemen. Alle originele documenten waren nog aanwezig, inclusief persoonlijke aankoopbrief en Sparta-vlaggetjes.”

Kunst

In zijn collectie bevinden zich enkele prachtige modellen. Zoals een Italiaanse Viberti uit 1961. ”Een prachtig ding, maar eigenlijk te iel voor de bouw van een gemiddelde Nederlander.” Jeroens dochter rijdt op een type Victoria van dezelfde fabrikant. ”Een damesmodel met drie handversnellingen. Zeldzaam, vanwege de niet-meedraaiende koplamp. Maar kijk eens wat een plaatje qua uitvoering. Dit is toch gewoon kunst.” Wijzend op het gat in het frame: ”Hier kon zelfs een kinderzitje in gestoken worden.”

Bertus, Rinus en Niko

Ook het verhaal van het Italiaans klinkende Berini klinkt hilarisch: ”Gewoon Hollands fabricaat hoor. De broers Bertus, Rinus en Niko begonnen voor zichzelf een bromfietsfabriekje en de rest is geschiedenis.” Bijzonder is ook een Oostenrijkse brommer met opvallend kleine wielen. ”Een Lohner, type Sissy. Speciaal ontworpen voor de Oostenrijkse bergen, hij werd ook wel ‘Bergsteiger’ genoemd.” Jeroen neemt de tank van het frame … dat dus geen benzinetank blijkt te zijn, maar een reiskoffer. ”Ook toen waren ze al ontzettend creatief hoor,” lacht hij. ”Die brommers hebben een hoog knuffelgehalte. Neem die prachtige authentieke blauwe Zündapp uit 1965. Dat vind ik de mooiste. Maar met mijn Sparta heb ik het meeste gevoel.”

Tips voor deze nieuwe Stadsnieuws-rubriek ’Tilburg op wielen’ kunnen naar: info@theovanetten.nl