Nog tot en met 25 februari is in Luycks Gallery de duotentoonstelling ‘Ruimtelijke perspectieven’ te zien van Amsterdammer Toon Berghahn (1970) en Tilburger Niko de Wit (1948).
De Wit vierde in 2019 zijn 50-jarig jubileum als beeldhouwer, met een spraakmakende tentoonstelling. Op zijn lauweren heeft hij sindsdien niet gerust. Integendeel: een paar weken nadien was hij alweer volop bezig met het ontwerpen van nieuwe beelden. Ook het werk van Toon Berghahn was al vele malen eerder in Tilburg te zien.
Architectuur als inspiratiebron
Hoewel beiden zich van verschillende technieken bedienen, spelen ze alle twee met architectonische structuren en perspectieven. Berghahn schildert voor hem betekenisvolle architectonische volumes en plekken, die tegelijkertijd iets zeggen over de menselijke conditie. Momenteel richt hij zich op modernistische architectuur. De kleurrijke villa’s en paviljoens ogen zowel vertrouwd als verontrustend. Badend in een haast surrealistisch licht dan wel terloops beschenen door een lantaarn suggereren ze een beklemmende leegte, waarin menselijke aanwezigheid slechts indirect wordt aangeduid.
Stoepa’s
Voor Niko de Wit is architectuur van meet af aan een bron van inspiratie. Mastaba’s, stoepa’s, torens, vestingwerken of de fundamentele vorm van een huis transformeren in zijn handen tot geraffineerde beelden in brons of staal, die zich niet in één oogopslag laten doorgronden. Met het zoeken naar de grens van het mogelijke tart De Wit niet alleen de wetten der zwaartekracht, maar daagt hij de kijker ook uit mee te gaan in de geboden wisselende perspectieven.
Door hun vakmanschap, vernuft en artisticiteit biedt het werk van beiden een even magische als overrompelende schoonheidservaring.
De tentoonstelling is tot en met 25 februari te zien. Op 10 en 11 februari is de galerie wegens carnaval gesloten.