Groene betutteling. Zo is het voorstel van GroenLinks-raadslid Nicky van Wanrooy om reclames voor vlees, vis en fossiele brandstoffen zo snel mogelijk uit het straatbeeld van Tilburg te weren wat mij betreft het best te omschrijven.
Kort gezegd: alle buitenreclames in onder meer bushokjes en abri’s moeten volgens de GroenLinkser verschoond blijven van reclames voor bijvoorbeeld een BigMac, een budget-vliegreis naar een Turks vakantieoord of een actie bij een tankstation.
’Waar bemoeit die beste man zich mee?’, hoor ik van veel mensen om mij heen. Want: ’Mensen mogen toch zelf wel bepalen wat goed voor ze is?’. En ook: ’Er zijn in Tilburg toch wel grotere problemen die moeten worden opgelost?’
Van Wanrooy vindt echter dat Tilburg boter bij de vis moet doen (mag dat spreekwoord nog wel anno 2024?) als het gaat om het feit dat de gemeente heeft gesteld dat de stad in 2045 volledig klimaatneutraal wil zijn.
En dus moeten reclames voor producten en diensten die een grote rol spelen in de opwarming van de aarde uit het straatbeeld verdwijnen... In het Brabants Dagblad zei Van Wanrooy: ”Het gaat over de gezondheid van mensen. We moeten ons afvragen: vinden we dit soort reclames nog moreel aanvaardbaar?”
Wat ik me dan weer afvraag: is dit soort symboolpolitiek anno 2024 moreel wel aanvaardbaar? Is het niet zo dat je op deze manier via een U-bocht je eigen zinnetje door wilt drijven en jouw idee van wat goed is voor mensen op de gehele Tilburgse samenleving wilt afwentelen? En hoezo worden we er gezonder van als we er niet via reclame achter mogen komen, wat er bij wie in de reclame is? Bestaat er ook nog zoiets als ’vrijheid van meningsuiting’ of ’vrij ondernemerschap?’. Daar begin ik echt aan te twijfelen! Waar houdt dit op?
Ik wacht nu al vol afgrijzen op Nicky’s volgende voorstel. Het zou zomaar kunnen zijn dat ’ie Tilburgse slagers wil verplichten om hun etalages te blinderen zodat niemand meer kan zien wat er in de vitrines ligt. Of dat vliegtuigen op weg naar vakantiebestemmingen niet meer door het Tilburgse luchtruim mogen vliegen.
Fons Pessers is inmiddels al uit de Heuvelstraat verdwenen. Zou Van Wanrooy daar ook achter zitten?
In de gemeenteraad lijken de voorstanders van het plan zich vooral druk te maken over de juridische aspecten. Want in het geval het voorstel wordt aangenomen, heeft de buitenreclame-exploitant nog wel tot 2032 een contract. Die zou dan dus inkomsten mislopen hetgeen tot een forse schadeclaim zou kunnen leiden.
Man, man, man: wat halen we ons toch weer op de hals? Maar het moet dus allemaal gezonder en groener. Mensen worden daardoor straks nog ouder, maar het lukt nu al niet om onder meer de gezondheidszorg en woonbehoefte goed te organiseren.
De laatste keer dat ik het checkte was vlees en vis eten op zich overigens niet ongezond, is vliegen niet ongezond en is autorijden ook niet ongezond. Dat te veel van dit alles niet goed is voor onze aardkloot, weet ik ook wel. Dat moet mondiaal opgelost worden; daarbij hoeft Tilburg niet voorop te lopen. Echt: van deze lokale groene betutteling krijg ik toch wat stress: en dat is zeker niet gezond.
Verhip! Een Unox-reclame op een abri. Ik krijg ineens zin in tomatensoep. Met ballen! En daar ga ik lekker van genieten. Of Nicky dat nu leuk vindt of niet...
Ron van Kuijk, hoofdredacteur Stadsnieuws Tilburg