Vanaf 1930 produceerde het Duitse automerk Opel een hele serie vrachtwagens en bussen van het type Blitz. De bliksemschicht werd tevens het legendarische logo van Opel. Corin en Theo Sweegers uit Tilburg verzamelden een aantal prachtexemplaren.

Door Theo van Etten

“Bij ons thuis was alles Opel wat de klok sloeg. Daar was verder geen discussie over mogelijk. Mijn verkering bleek een Toyota te hebben; hij durfde zijn auto niet op onze oprit te parkeren, haha.” Die verkering was Theo Sweegers, de vier jaar geleden overleden echtgenoot van Corin. Samen legden zij een bonte verzameling Blitz-bussen en vrachtwagens aan.

Theo heeft aanvankelijk niet zoveel met de oldtimerhobby die zijn schoonouders al jaren aan de dag leggen. Tot hij zo’n dertig jaar geleden een advertentie in de krant ziet waarin een knalrode Opel Blitz-bus uit 1959 wordt aangeboden. Corin: “Dat is altijd zijn lievelingsbus geweest, er is er maar één van gemaakt. Het is een panoramabus van de Nederlandse carrosseriebouwer Domburg, bedoeld om op Zwitserland te rijden. Door die zijruitjes in het dak konden de passagiers naar de bergen kijken.”

Duimen omhoog, neuzen dicht

Maar waarom zou je jezelf pijnigen met het ouderwetse ‘comfort’ van zo’n auto? Corin: “Het gaat niet snel, dus je hebt alle tijd om van de omgeving te genieten. En je lacht je suf met zo’n ding. Vanwege de smalle wielbasis moet je continu bijsturen, zeker op bolle wegen of als er spoorvorming is. Mensen langs de weg draaien zich om, maken foto’s en applaudisseren spontaan. Vooral in Duitsland vinden ze het fantastisch om ons te zien. ‘Opel, der Zuverlässige, ’zeggen ze dan. Daar gaan de duimen omhoog als wij langsrijden hoor. In Nederland knijpen mensen nog weleens overdreven hun neus dicht. Tja … toch blijkt uit koolstofmetingen dat al onze auto’s ruim onder de norm blijven.”

Die mevrouw van de bus

Corin kun je regelmatig tegenkomen met een van de bussen. Zo vervoert ze studenten, schoolklassen, de Raad van Elf, het Gilde of gasten van de Zonnebloem. “Vooral die schoolklassen vind ik fantastisch. En de kinderen genieten er enorm van. ‘Kijk, daar heb je die mevrouw van de bus!’ hoor ik weleens roepen, dat is mooi hoor. En je kunt er maar beter mee blijven rijden, dan lijden ze minder dan wanneer ze stilstaan. Trouwens, zonder mijn zoon Jan en Jan de Beer had ik de auto’s niet kunnen houden na het overlijden van Theo. Jan de Beer heeft ons altijd goed geholpen bij de keuringen en bij het onderhoud van de verschillende auto’s. En als we nu een chauffeur nodig hebben, dan komt hij ook graag opdraven.”

Museum

Het complete wagenpark van zo’n vijftien Opels staat intussen bij zoon Jan. In Hilvarenbeek heeft hij een klein oldtimermuseum ingericht dat geïnteresseerden op aanvraag kunnen bezichtigen. Naast de Blitz-bussen zien we hier onder andere antieke personenwagens, drie Blitz-brandweerwagens en zelfs een Opel motor-met-zijspan uit 1928. Verder een Opel 1,8 uit 1934 (“Net een Oma Duck-auto met die open achterbank.”) en de eerste Kadett 1938.

Een witte Opel Blitz-bus blijkt nog een raadsel met zich mee te dragen. Jan: “Daarin staan twee banken recht tegenover elkaar in. Dat is zeker niet origineel zo. We zijn er nog steeds niet achter waar die ooit voor gediend heeft. We denken aan een ziekenwagen om zijn dubbele achterdeur of een mobiel bankkantoor. Wie het weet, mag het zeggen.”

Wil je meer weten over de Opel-hobby van de familie Sweegers? Of wil je het museum als startpunt of rustpunt gebruiken voor een evenement met oldtimers, een fiets- of wandeltocht? Voor een versnapering kan gezorgd worden. Neem gerust contact op met Jan Sweegers 06-55118314 via e-mail: info@whoets.nl