Een kennismaking met deze Tilburgse basisschool... Als de deurbel gaat doet een knappe knul of mooie meid van de bovenbouw de voordeur open en laat beleefd de visite binnen. Als ik geluk heb dat ik nét bij de kopieermachine sta, sla ik het minitafereeltje gade. ”Hallo, met wie heeft u een afspraak?” vraagt de leerling terwijl hij bescheiden een stapje achteruit doet. ”Oké, ik loop wel even met u mee.” Omdat het kopieerhok, waar het altijd een troepje is waardoor de naam ’hok’ inderdaad beter past dan ’ruimte’, een groot raam heeft richting het entreehalletje, vang ik de glimlach van de visite op. Ik knipoog en besef dat die rommel in het kopieerhok en misschien in nog wel enkele andere hoekjes in en om de school niet zo erg is.

Onze ’zeven hartelijkheden’ kunnen je niet ontgaan als je hier bent. En dát is waar we voor staan! En de eerlijkheid gebiedt me óók te zeggen dat ik heus wel weet dat die beleefde leerling bij de voordeur ons soms ook hoofdbrekens bezorgt omdat die met enige regelmaat vergeet die witte pet te dragen. Die pet van de Kanjermethode waarmee we onze leerlingen begeleiden naar sociaal-emotioneel evenwichtige, weerbare en oprechte mensen. Dán hebben we er onze handen vol aan. Maar hier geldt dat we het leven leren, één van onze hartelijkheden.

Thema’s

Een andere hartelijkheid op Harten4 is; ‘Keileuke thema’s......de wereld gaat voor je open’. Inderdaad, niet alleen de voordeur gaat open, het leven wandelt hier gewoon de school binnen met onze thema’s. Thema’s waarvan de inhoud deels door de kinderen zelf bepaald wordt. Want ‘We vragen het jou!’ is ook zo’n hartelijkheid. We zoeken samen uit wat we willen leren, wat we willen aanpakken en hoe we iets op kunnen lossen.

Was jij vandaag die gast op school? Dan had je misschien de thema-afsluiting van ‘Mens’ meegepikt. In alle groepen kon je kijken, luisteren, voelen, proeven, quizvragen beantwoorden, gipsverband aanleggen, een anatomisch model uit laten leggen, kennisnemen van de bloedsomloop en nog veel en veel meer. Kinderen gingen bij elkaar kijken en later kwamen ouders, verzorgers en andere belangstellenden. Mooi om te zien hoe ‘klein en verbonden’ we zijn, hoe we die hartelijkheid eer aan doen. Want onze kinderen kennen elkaar niet alleen bij naam en weten hoe knap het is dat die ene kleuter, die eigenlijk best een beetje bang is voor die grote jongen uit groep 8, nu met een zelfgemaakte stethoscoop luistert naar het (natuurlijk gouden) hart van die jongen. Ze weten ook dat een anders zo stil meisje uit groep 5/6 echt wel een applaus verdient omdat ze zonder blikken of blozen nauwkeurig vertelt én demonstreert hoe de longen werken.

Dynamiek

Kwam je gisterenochtend door die voordeur op Harten4 en werd je rondgeleid? Dan had je een heel andere dynamiek ervaren. In alle groepen werden instructies gegeven van taal, rekenen en woordenschat. In de onderbouw met veel materiaal en spel, in de middenbouw een beetje theoretischer maar nog steeds met zoveel mogelijk concrete spullen en in de bovenbouw nog een beetje ‘schoolser’. Maar vooral niets mis met schools! Dat zijn we toch, een school! Maar wel eentje met ‘goed reken- en taalonderwijs’ ook zo’n hartelijkheid van Harten4. En dat ‘goed’ zit hem dus bijvoorbeeld in de mooie verdeling van theorie-aanbod in de ochtend en het direct toepassen op de middagen wanneer we aan onze keileuke thema’s werken.

Als je vroeg bent, zie je ons ‘samen de dag starten’. We openen elke dag met oog voor onszelf én de ander. We lezen een gedicht, zingen een liedje of vertellen een verhaalt. En ‘het enthousiaste team’, je raadt het al, ook één van onze hartelijkheden, geeft je een aai over je bol, maakt een grapje, buigt zich gewoon nog een keer over het probleem van die ene leerling of gaat weer in gesprek met die lieve, maar kwetsbare moeder.

Ik vind mezelf terug bij de kopieermachine. Ik heb nog geen blaadje gekopieerd, helemaal niets, terwijl alle hartelijkheden van Harten4 in mijn hoofd de revue passeerden. Gewoon daar, in dat hok.

Bel gerust eens aan. Want dat ‘hok’ vind je in een kleine school met een groot hart. Minstens vier!