Derdejaars student autotechniek Joep Seebregts (19 jaar) vindt het machtig mooi dat er straks in de werkplaats van ROC Tilburg aan de Stappegoorweg aan een Tesla gesleuteld kan worden: “Ja, zeker, ik wil straks zelf ook de elektrische kant op. Dat boeit me echt en het is ook beter voor het klimaat.”
Tekst: Gerard Sanberg
Foto’s: Gert-Jan Remmers/Nononsens
Joep heeft vmbo gedaan op het Reeshof College en doet nu de opleiding tot technisch specialist, niveau 4. Hij heeft ook al stage gelopen: “Werken in de garage is leuk om te doen, maar je moet er natuurlijk wel van houden. En aan elektrische auto’s mocht ik tijdens mijn stage alleen komen onder toezicht van een monteur, want dat is gevaarlijk. Hoogspanning he?”
Geprepareerde auto
Juist, veiligheid is een hot item bij elektrische auto’s: “Ja, bij garage Louwman, de Mercedesdealer, hadden we een aparte brug voor elektrische auto’s, met een speciale aardingskabel voor als het mis ging.” Hier op het ROC speelt dat natuurlijk ook, vertelt instructeur Maikel Mol wat later. “Die Tesla staat er nu wel, maar het is nog niet zo dat studenten er nu mee aan de gang kunnen.” Wat blijkt: hij is nog niet geprepareerd, zoals dat heet. Zo’n elektrische auto moet speciaal voor het onderwijs aangepast worden, geprepareerd dus. Dat is het werk van een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd: Seldenthuis Educatie.
Maikel wijst op een grote haak die achter zijn balie in de praktijkruimte hangt en doet denken aan de haak waarmee badmeesters vroeger kinderen uit het water trokken als het niet goed ging tijdens de zwemles. “Kijk, die haak hangt daar niet voor niets. Als onze studenten straks aan elektrische auto’s gaan sleutelen, dan hebben ze grote, isolerende handschoenen aan als bescherming tegen de spanning. De werkplek wordt afgezet zodat duidelijk is dat het om een elektrische voertuig gaat. En er staat iemand achter hen met die haak! Want als je onder spanning komt, kun je je vaak niet meer bewegen. Iemand anders moet je lostrekken met die haak.” Wow, er komt duidelijk meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken.
Zelfsturend?
Is dit nu ook een auto waarin de chauffeur op de achterbank zou gaan kunnen zitten en een boek lezen? Gemompel onder de docenten en instructeurs, de meningen blijken verdeeld: “Nee dat kan nog niet en in elk geval, het mag niet hier in Nederland. Maar in een overzichtelijke omgeving, een autoweg met duidelijke bewegwijzering , zou het wel kunnen. Een probleem is bijvoorbeeld dat je voortdurend door steeds wisselende wifi-netwerken rijdt en je weet maar niet hoe de besturing van de auto daarop reageert.” Iedereen is het er wel over eens dat het mooi is dat hier straks aan een Tesla kan worden gesleuteld. Maikel: “We draaien ook goed met de opleiding. De aanmeldingen blijven op peil en dat is lang niet overal zo.”