4 mei 1932. We zien hier een bijzondere trein, die vanaf station Tilburg vertrekt in de richting van Eindhoven. De foto is genomen van de loopbrug bij de Koestraat.

Door John Geerts/Tilburgers.nl

De verslaggever en fotograaf ter plekke noteert het volgende: “De ’Micheline’-auto schiet met spookachtige snelheid over de ijzerenweg. Wij hebben vandaag, 4 mei 1932, de Micheline-auto gefotografeerd. Of de benaming ’auto-op-rails’ wel juist is; we weten het niet. ’t Is geen trein, ’t is geen auto, ’t is haast een trambus. Dit staat vast, dat de wagen met grote snelheid over de lijn stuift, namelijk ongeveer 60 kilometer per uur. Wij fotografeerden de Micheline te Tilburg bij het verlaten van het station.”

Luchtbanden

Op de trein is het volgende te lezen: ‘Michelin’ en op de zijkant ‘Minerva’. Het Franse bedrijf Michelin bouwde tussen 1932 en 1936 de ‘Micheline’. Een railbus (treinstel) op luchtbanden. In de loop der tijd kwam deze naam in Frankrijk ook in gebruik voor conventionele dieseltreinen. Doel van de uitvinder was het verbeteren van comfort van de treinen. Op de foto zien we type 11 (24 zitplaatsen) die in 1932 werd geproduceerd. Waarschijnlijk kwam deze trein direct uit de fabriek. In Utrecht werd in 1932 een demonstratie van deze trein op film vastgelegd

Madagaskar

De door Michelin gebouwde treinstellen reden vele jaren op de Franse spoorwegen, zowel voor als na de oprichting van de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF. Ook in de Franse koloniën in Afrika, Madagaskar en Indochina werden Michelines ingezet op aldaar aangelegde smalspoorlijnen. In Madagaskar legde een Micheline in 1937 het 369 kilometer lange traject Tamatave-Tanarive en terug af in negen uur tijd, waarmee een gemiddelde snelheid van 44 kilometer per uur werd gehaald. De banden hielden het 20.000 kilometer vol. In Madagaskar werd de laatste Micheline buiten dienst gesteld in 1985.