Twee jaar geleden schreef ik een column over de deelscooters. Ze waren niet meer weg te denken uit het Tilburgse straatbeeld: de groene zoefmachines van Go Sharing. Dat het systeem werkte, vond ik destijds fantastisch, maar hoe gaat het nu?
Nou, niet zo goed eigenlijk. Aanbieder Go Sharing trekt de scooters terug uit de stad. Wat een paar jaar geleden een goed plan leek, blijkt nu een ramp. Iedereen kent het beeld wel van omgevallen en vernielde scooters op straat, op rotondes en in de plantsoenen. Wij Tilburgers lijken niet goed om te kunnen gaan met dingen die we mogen lenen. Dat bleek wel uit het succes van het Instagramaccount ‘Misplaatste Scooters’ waarop ontelbaar veel foto’s van gedumpte en gesloopte scooters stonden.
Aanbieder Go Sharing trekt de scooters nu dus terug uit de stad. Daarmee blijft alleen Felyx over. Gaan zij het wel volhouden? Volgens mij is de vraag niet óf ze stoppen, maar wanneer ze stoppen. Aanvankelijk was de gemeente van plan naast scooters ook fietsen in de stad neer te zetten, e-bikes om precies te zijn. De gemeente hoopte te bereiken dat steeds meer Tilburgers hun auto zouden laten staan of zelfs zouden wegdoen.
In de jaren zestig lag dit idee al op de tekentafel in Amsterdam, dat heette toen het Witte Fietsenplan. Ze wilden duizenden fietsen verspreiden over de stad, zonder slot en wit geschilderd, zodat iedereen ze meteen zou herkennen. Ze durfden het echter niet aan. Het zou mooi zijn als Tilburg de kans wél durft te pakken.
De e-bikes zijn er helaas nog niet. Toch laten genoeg steden in de wereld zien dat het kan werken. In Parijs hebben ze rond de 20.000 fietsen, in London zijn er 11.000 en in het Chineese Hangzhou hebben ze er zelfs 78.000. Hopelijk komen de e-bikes er, want ik denk dat een fietsplan wél kans van slagen heeft als je er maar voor zorgt dat er vaste punten zijn waar je de fietsen kunt pakken en inleveren. Minder kans op gekwak, meer kans op gemak. En misschien moeten we ze wit schilderen...