Normaal gesproken zien we lege snelwegen als we beelden zien van de autoloze zondagen uit 1973. Maar de Tilburgse fotograaf Ad de Bont trok met zijn camera door de binnenstad van Tilburg. Op 4 november 1973 legde hij de eerste autoloze zondag aan de Hart van Brabantlaan vast. De huizen die we aan de rechterkant zien, zijn nu afgebroken en dat is nu de hoofdingang van het Spoorpark.

Door John Geerts/Tilburgers.nl

Vanwege het exportverbod door de OPEC-landen van olie naar Nederland en de Verenigde Staten en een explosieve stijging van de olieprijs, bestond in Nederland het gevaar dat er in korte tijd een groot tekort aan benzine zou ontstaan. De toenmalige regering Den Uyl nam daarop de volgende maatregelingen.

1) Rantsoenering van Benzine, verkoop op de bon.

2) Om het verbruik van benzine terug te dringen werden autoloze zondagen ingevoerd, waarvan de eerste op 4 november 1973 viel. In totaal zouden er tien autoloze zondagen volgen.

Niet succesvol

De maatregelingen waren overigens niet succesvol. Omdat de Nederlandse oliemaatschappijen over voldoende olie bleven beschikken was er van een tekort geen sprake. De rantsoenering was een chaos. Veel mensen gingen in Belgiƫ of Duitsland tanken waar geen verkoop beperkingen golden. Daarnaast bleven vele tankondernemers ook benzine zonder bon verkopen.

Ook de autoloze zondag was weinig effectief omdat er veel meer autoverkeer op zaterdag was, en mensen die een weekend weg gingen eerder vertrokken en pas zondagavond laat terugkwamen om het verbod te omzeilen.

Extra reclame

Wel zagen we in de regio Tilburg de verkoop van fietsen stijgen. En werd er extra reclame gemaakt voor de toegenomen vrije tijdsbesteding op de zondag: fietstochten, denksporten en culturele evenementen.