Absolute noodzaak voor maatschappelijk ondernemen en duurzaamheid. Duurzaamheid is geen modegril maar een absolute noodzaak. Dat geldt ook nadrukkelijk voor de werkvloer. Hier liggen voor 2025 grote uitdagingen.
Door Hans van den Eeden
Wegkijken voor de noodzaak van duurzaamheid is geen optie. De bewustwording bij werkgevers en werknemers voor de noodzaak van duurzaamheid groeit. Zo wil ruim 43 procent van de werknemers de komende vijf jaar meer aandacht aan duurzaamheid besteden. Het gaat hierbij om een variatie aan initiatieven, die het belang van de werknemers op de werkvloer raken.
Duurzaamheid is een actueel thema. Met name in het beroepsonderwijs wordt hier de nodige aandacht aan besteed. Uit onderzoek blijkt, dat ook de tevredenheid over het praktisch handelen onder werknemers met betrekking tot duurzaamheid groeit. Op de werkvloer kan zich dit uiten bij de spanning tussen wenselijkheden en mogelijkheden. Velen moeten wennen aan deze noodzakelijke cultuuromslag. Ook veel werkgevers moeten investeren in duurzaamheid. Bij onder andere Bol.com in Waalwijk is dit een speerpunt van beleid. Daar is het thema duurzaamheid een belangrijk thema. Op bedrijventerreinen wordt ook naar nut en noodzaak van duurzaamheid gekeken. Uit onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken blijkt, dat de winst op het gebied van milieu zich ook financieel uitbetaalt. De winst is niet alleen in geld uit te drukken, maar is ook noodzakelijk voor de kwaliteit van de leefomgeving. In de sfeer van beeldvorming is het ook voor klanten van belang of een werkgever zich inzet voor duurzaamheid.
Wegwerpproducten
Bij de keuze van producten speelt dit een steeds grotere rol. Hierbij krijgen de productie en het gebruik van wegwerpproducten een negatieve waardering. Bij producten wordt steeds meer ingezet op de wijze van produceren. Verder over het transport en de gebruikte materialen. In toenemende mate krijgt een product of dienst een predicaat ‘duurzaam’. Vast staat, dat maatschappelijk ondernemen verschillende invalshoeken heeft.
Het gaat – net zoals bij roken – om een mentaliteits- en cultuuromslag. Immers, de noodzaak om te verduurzamen houdt niet op als de deur van het kantoor of de werkplaats is gesloten. De praktijk leert, dat werknemers in verschillende sectoren zich ook thuis en in de sociale omgeving hier ook verantwoordelijker voor gaan voelen. Het is vanzelfsprekend om afval te scheiden. Verder om glas naar de glasbak en kleding naar een kledingcontainer te brengen. Hergebruik is hierbij het sleutelwoord.
Door verduurzaming krijgt men ook oog voor de eigen situatie en de omgeving. Duurzaamheid gaat verder dan de werkvloer. Het is een mentaliteit waarbij de eigenwaarde van de werknemers stijgt. Terug naar de werkplek. In toenemende mate scheidt 45% van hen afval. Ook is het gebruik van wegwerpplastic aanzienlijk gedaald. Ondanks dit voorbeeldgedrag zien velen verduurzaming als een modegril. Vast staat, dat bedrijven, zowel de leidinggevenden als de werknemers, mede verantwoordelijkheid dragen voor een betere en toekomstbestendige wereld. Verduurzaming heeft verschillende invalshoeken. Het gaat hierbij ook om zaken als het gebruik maken van het openbaar vervoer en de fiets. Maar wie verder nadenkt over duurzaamheid komt ook bij de eigen persoonlijke situatie terecht. Immers, duurzaamheid is niet vrijblijvend. Hergebruik van spullen in kringloopcentra is erg populair.
Pensioen
Ook vinden veel werknemers het van belang dat het pensioengeld duurzaam wordt belegd. Bij duurzaamheid is het ook noodzakelijk om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Verder dat werknemers over dit thema bijgeschoold worden. Vaststaat, dat veel werknemers nauwelijks bewegen. Hele dagen zit men vaak op het beeldscherm te turen. Bij een pauze is hun mobieltje vaak hun idool. Door meer te bewegen, trappen te lopen en een wandeling te maken, neemt ook de vitaliteit toe. Daar heeft een bedrijf groot belang bij. Bij bedrijventerreinen in onder andere Noord-Brabant zie je in toenemende mate werknemers – tijdens de lunchpauze – een wandeling maken. Dat is naast het bevorderen van de gezondheid ook goed voor de sociale contacten met de collega’s. Corona heeft ook geleerd, dat thuiswerken ook zijn vruchten kan afwerpen. In veel Brabantse bedrijven hebben de bedrijfsresultaten hier niet onder geleden. In sommige bedrijven wordt de werkweek op vrijdagmiddag afgesloten. In toenemende mate hebben bedrijven de beschikking over een fitnessruimte. Bij de inrichting van bedrijventerreinen is de verhouding tussen bebouwing en groenvoorziening een actueel thema. Dat geldt ook voor uitstoot van ongezonde stoffen en geluidsoverlast. Op gemeentelijk niveau wordt bij bestemmingsplannen hier rekening mee gehouden.
Kortom: in de sfeer van verantwoordelijkheid voor duurzaamheid is er nog genoeg werk aan de winkel.