Het uiten van je identiteit middels mode en textiel is van alledag. In het TextielMuseum is tot het eind van deze maand de tentoonstelling SHAPE – body, fashion, identity te zien. SHAPE verkent de relatie tussen hedendaagse mode en het menselijk lichaam. Identiteit, gender en technologie zijn belangrijke thema's. In deze modetentoonstelling verken je surreële, futuristische en verleidelijke looks die je aan het denken zetten!
Een voorbeeld is de puffercoat die Pierpaolo Piccioli en Liya Kebede ontwierpen voor het luxe merk Moncler. De enorme jas – die door Sarah Jessica Parker gedragen werd in ‘And just like that’ the spin-off van Sex and the City – toont enorme uitersten. Waar een winterjas voor de één een noodzaak is, is het voor de ander een statement van luxe en stijl.
Ontwerper Lisa Konno kaart met haar werk de problematiek rondom afgedankte kleding aan. Haar film Goodwill Dumping toont hoe westerse modeoverschotten in Afrika belanden, waardoor de lokale markt wordt verstoord. SHAPE toont een jurk van Konno’s hand gemaakt van een bonte verzameling afgedankte kleding, waarmee ze kritiek levert op de verspilling binnen de mode-industrie.
Mode als maatschappelijk commentaar
Mode is een krachtig medium om sociale en politieke vraagstukken aan te kaarten. Amerikaanse designer Thom Browne presenteerde in 2015 een collectie die menselijke spieren nabootste, waarmee hij de kwetsbaarheid van het lichaam benadrukte. Enkele jaren later stuurde hij zijn modellen de catwalk op met overdreven gewatteerde vormen, waarmee hij kritiek uitte op de hedendaagse obsessie met het ideale lichaam en de invloed van cosmetische chirurgie.
Henrik Vibskov, een vooraanstaande Deense ontwerper, ontwikkelde speciaal voor SHAPE in het TextielLab – de professionele werkplaats van het museum - een experimentele textielinstallatie die het spanningsveld tussen ambacht en technologie verkent. Ook de Nederlandse modeontwerper Marlou Breuls van House of Rubber en Belgische digitaal ontwerper Elmo Mistiaen werkten een periode in het Lab. Het werk dat uitkomst is van een intensief onderzoek naar diverse high-end breitechnieken vormt een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling SHAPE.
Kunst en mode in een futuristisch decor
SHAPE brengt kunst en mode samen in een indrukwekkende setting, ontworpen door Studio Harm Rensink in samenwerking met eerdergenoemde Elmo Mistiaen. Alle wanden en vloeren tonen een surreëel door middel van AI ontwikkeld landschap, waarin mens en natuur vervlochten zijn. In diezelfde futuristische sfeer ontwikkelde Mistiaen het campagnebeeld, wat de symbiose tussen technologie en mode verder onderstreept.
De modetentoonstelling SHAPE is te zien tot en met 30 maart 2025 in het TextielMuseum. Op 30 maart vindt tevens Museumgasten plaats – een verdiepend programma waarbij Haiko Huvenaars in gesprek gaat met modeontwerpers Tessa de Boer van MAISON the FAUX en Tom van der Borght van wie beide werk wordt tentoongesteld.
Tickets zijn te koop via de website van het museum. Kosten: 10,- incl. drankje excl. toegang tot het museum.